Team Management en Set Up
ALBI Engineering runt naast de electronica-afdeling sinds 2005 ook een eigen raceteam en wordt door diverse raceteams ingehuurd voor data- en set up engineering.
Door jaren als freelance data-analist bij topteams te werken heeft Erik veel ervaring opgedaan van organisatie van het team, begeleiden van rijders, set-up van de auto, tot running van 24uur races.
Op 8 november 2001 is ALBI Engineering door Erik Albertsma opgericht. Erik is in 2000 afgestudeerd aan de HTS-Autotechniek te Arnhem. Na een paar jaar werkzaam te zijn geweest in de autosport, o.a. engineer van de 2001 kampioen-Renault Clio RS van Jeroen Bleekemolen, is hij zich gaan richten op het verkopen en installeren van data acquisitiesystemen in de autosport en later ook zijn eigen raceteam gestart.
In 2005 heeft Erik een BMW E36 M3 voor Richard van den Berg geprepareerd en meteen in het eerste seizoen de titel gepakt in de Sportklasse van de Dutch Supercarchallenge. Dit was het begin van het team, wat verder bestaat uit een vaste groep engineers die de passie voor autosport delen en veel ervaring hebben op nationaal en internationaal niveau (o.a. FIA GT, Porsche Supercup). ALBI Engineering regelt alles, van auto, pitbox, tent tot catering.
In 2006 is een BMW E46 WTC M3 gebouwd om deel te nemen in de Supersportklasse van de DSC. Vanaf 2007 kwam Eugene Janssen het team versterken, eerst met een BMW Compact STW en later met de door ALBI geprepareerde BMW Z4 GTR. In 2009 is het Dutch GT4 kampioenschap een nieuwe uitdaging voor ALBI. Richard van den Berg en Ferdinand Kool vormen een duo om in de BMW Z4 M Coupé aan dit kampioenschap deel te nemen. In de eerste helft van het seizoen had het team helaas met wat pech te maken, maar in de laatste 3 races heeft het team laten zien voor de podiumplaatsen te kunnen racen. 4 podiums, 2 pole positions, snelste raceronde en ronderecord op Zandvoort. Mede door de goede resultaten in 2009 werkt in 2010 ALBI Engineering samen met Revs Motorsport aan o.a. de Porsche 911 GT4 van Christiaan Frankenhout (kampioen 2009) en Ferdinand Kool van PS Autosport voor het Dutch GT4 kampioenschap. Ook rijdt Eugene Janssen in de Z4 GTR weer in de DSC.
In 2011 heeft Erik o.a. gewerkt als engineer i.s.m. Intercar bij Racing Team Holland by Ekris Motorsport. Zij reden in zowel Dutch als EU GT4 kampioenschap met rijderkoppels Duncan Huisman-Ricardo vd Ende en P.C.-Bernhard van Oranje. Ricardo vd Ende is zowel NL als EU kampioen geworden! Ook werden JR Motorsport in de Dutch Supercar Challenge en DB Motorsport in FIA GT3 ondersteunt. In 2012 heeft Erik o.a. wederom voor Racing Team Holland by Ekris Motorsport gewerkt. In het Dutch GT reden koppels Ricardo vd Ende-Nicky Catsburg, P.C.-Bernhard van Oranje en Kelvin Snoek-J.J. Verheul. Ook in 2013 werkt Erik weer voor Racing Team Holland by Ekris Motorsport in Dutch en EU GT4 kampioenschap met de koppels Ricardo vd Ende (Europees kampioen)-Bernhard van Oranje en J.J. Verheul-PC van Oranje. Ook JR Motorsport in DSC en 24u races heeft van de diensten van Erik gebruik gemaakt. 2014 was wederom succesvol met RTH by Ekris en MDM Motorsport. Met Ricardo vd Ende en Bernhard van Oranje werd de Europese titel GT4 behaald met de BMW E92 M3 GT4. In 2015 is de Ekris M4 ontwikkeld samen met MDM Motorsport om vervolgens in 2017 met deze M4 met Ricardo van der Ende en Max Koebolt EU kampioen GT4 te worden.
In seizoen 2018-2019 doet Erik data engineering voor MDM Motorsport met de BMW Motorsport M4 GT4's. 2018 3e in EU kampioenschap, 2019 EU Kampioen!
Wilt u gebruik maken van de diensten van ALBI Engineering, neemt u dan contact met ons op.